דחיית תשלומים חודשיים והגשת דוחות בעקבות מלחמת "חרבות ברזל"

דחיית תשלומים חודשיים והגשת דוחות בעקבות מלחמת "חרבות ברזל"

לחודשים אוקטובר 2023 – ינואר 2024

בעקבות מצב החירום ומלחמת "חרבות ברזל", ביום 12.10.2023 פרסם הממונה על הליכי חדלות פירעון נוהל דחוף.

הנוהל מאפשר הקלות לחייבים הנמצאים בהליך חדלות פירעון המתנהל בבית המשפט, ונקבע להם לשלם תשלום חודשי, אבל כתוצאה ממצב החירום נקלעו למשבר כלכלי שמקשה עליהם לעמוד בתשלום החודשי.

אם אתם במצב זה, הנוהל מאפשר לכם לדחות את ביצוע התשלום החודשי שעליכם לשלם בהליך חדלות הפירעון, עבור חודשים אוקטובר 2023 – ינואר 2024.

בנוסף, הנוהל מאפשר לכם לדחות את מועד הגשת הדו״חות הדו-חודשיים אודות הכנסות והוצאות שאתם נדרשים להגיש בחודשים אוקטובר 2023 – ינואר 2024.

הנוהל מתייחס לחודשים אוקטובר 2023 – ינואר 2024. מה קורה לאחר מכן?

כרגע, בשלב הזה, הנוהל הוא זמני ומתייחס לתשלום החודשי שאתם צריכים לשלם בחודשים אוקטובר 2023 – ינואר 2024.

במידת הצורך וככל ומצב החירום יימשך, הממונה והכונס הרשמי יבחנו את הארכת תקופת הנוהל ויודיעו על כך מוקדם ככל האפשר.

אגב, אם אתם נמצאים בהליך חדלות פירעון וכתוצאה ממצב החירום חל שינוי נסיבות בעניינכם, ניתן לבקש שינוי גובה התשלומים שעליכם לשלם – ואפילו הפחתה רטרואקטיבית של התשלומים או פטור רטרואקטיבי מחובת התשלומים – את הבקשה יש להגיש בתום תקופת מצב החירום.

אם המצב הכלכלי שלי לא השתנה, האם אני זכאי לדחייה או הפחתה בתשלומים?

בגדול, לא. אם לא חל שינוי במצבכם כתוצאה ממצב החירום, אתם נדרשים להמשיך לשלם את התשלום החודשי שנקבע לכם ולהגיש את הדוחות הדו-חודשיים כסדרם.

ומה לגבי הגשת דוחות?

פה המצב שונה: אם אתם נדרשים להגיש דוחות על הוצאות והכנסות, אבל כתוצאה ממצב החירום אתם מתקשים בהגשת הדוח, הנוהל יהיה רלוונטי עבורכם ויאפשר לכם דחיית מועד הגשה – אפילו אם מצבכם הכלכלי לא השתנה. שוב, רק אם קיים קושי שאינו תלוי בכם, בהגשת הדוח, בשל מצב החירום.

אני בפשיטת רגל. מה זה אומר לגבי?

כדאי שתדעו שהנוהל מתייחס גם אליכם. לכן, אם אתם נמצאים בהליך פשיטת רגל, גם אתם תהיו זכאים לדחיית תשלומים חודשיים לחודשים אוקטובר 2023 – ינואר 2024 ודחיית מועד הגשת הדוחות לחודשים אלו.

גם כאן, אם כתוצאה ממצב החירום חל אצלכם שינוי נסיבות המצדיק בחינה מחודשת של חובת התשלומים, אתם יכולים להגיש בקשה מתאימה לבית המשפט המחוזי בו מתנהל ההליך.

הנוהל בעצם אומר שהתשלומים והדוחות לחודשים אלו מבוטלים?

לא. הנוהל מאפשר דחייה של תשלומים ולא ביטול של תשלומים. אותו דבר לגבי דוחות – אם אתם מתקשים בהגשת הדוח כעת, תצטרכו להגיש אותו במועד מאוחר יותר.

נכון להיום, היות שלא ניתן לדעת מתי יסתיים מצב החירום, לא ניתן לדעת עד מתי ההקלות עליהן דיברנו, יחולו.

בהתאם, יש לעקוב אחר הפרסומים והעדכונים מהממונה והכונס הרשמי.

יש לי תיק בהוצאה לפועל. מה אני צריך לדעת?

במערכת ההוצאה לפועל קיים נוהל דומה. בדומה לחייבים בהליך חדלות פירעון, מועדי התשלום של צווי התשלומים בהוצאה לפועל נדחים עד לסיום מצב החירום המיוחד.

גם כאן, אם בעקבות מצב החירום המיוחד אין לכם אפשרות לשלם את צו התשלומים החודשי שנקבע לכם בתיק הוצאה לפועל, או את צו התשלומים החודשי שנקבע לכם בהליך חדלות פירעון המתנהל במערכת ההוצאה לפועל, אתם לא צריכים להגיש בקשה להארכת מועדים ולא ינקטו כנגדכם צעדים.

שימו לב, דחיית מועדי התשלומים לא חלה בתיקי מזונות.

בנוסף, חשוב שתדעו, הריבית תמשיך להיצבר על החוב.

לסיום, מה אני צריך לעשות?

בהתאם לנהלים, כדי ליהנות מההקלות האלו, אתם לא צריכים להגיש בקשה מיוחדת ובעיקרון אינכם צריכים לעשות דבר. אם אתם זכאים, הנהלים יחולו עליכם.

מה בכל זאת, מומלץ לעשות?

לאסוף תיעוד ומסמכים לגבי ההחמרה במצבכם הכלכלי (למשל שינוי במצבכם התעסוקתי). לשמור קבלות והוצאות חריגות שנגרמו בעקבות המלחמה. לתעד את המצב בגללו לא התאפשר לכם להגיש את הדוחות ובעצם לשמור כל מידע שיעזור להוכיח את זכאותכם להקלות שנזכרו בנהלים.

המידע באתר אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי והוא בגדר מידע כללי בלבד.

לתיאום פגישת ייעוץ ללא התחייבות

השאירו את הפרטים שלכם כאן ונחזור אליכם בהקדם

לקוחות ממליצים

דילוג לתוכן