זומנתם לחקירת יכולת? מה צריך לדעת ומה הזכויות שלכם

זומנתם לחקירת יכולת? מה צריך לדעת ומה הזכויות שלכם

חקירת יכולת זו אחת הדרכים של רשות ההוצאה לפועל לבחון את מצבכם הכלכלי: האם יש בבעלותכם נכסים, מה גובה הכנסתכם, מה היקף חובותיכם והוצאותיכם – כל זאת כדי לברר את יכולתכם האמיתית לקיים את פסק הדין ולשלם את חובכם.

על אף השם המרתיע, חקירת יכולת היא הליך שגם חייב וגם זוכה בתיק ההוצאה לפועל יכולים ליזום אותו, על מנת להוכיח את מצבו הכלכלי האמיתי של החייב. כלומר, יתכן שכחייבים, אתם תבקשו להתייצב לחקירת יכולת, מרצונכם – למשל, אם אינכם מסוגלים לעמוד בתשלום החוב או בתשלומים שנקבעו לכם בצו התשלומים – ויש אפשרות שתזומנו לחקירת יכולת באמצעות אזהרה שתישלח אליכם.

המשמעות המעשית של חקירת יכולת וקביעת צו תשלומים שמתאים ליכולתכם הכלכלית – היא מניעה של קביעת צו תשלומים שרירותי, שלא תוכלו לעמוד בו גם אם תנסו. לא תעמדו בתשלומים – בשלב הבא יבוצעו נגדכם הליכי גבייה, עיקולים ושאר הגבלות לא סימפטיות. כדי לחסוך מכם את עוגמת הנפש ניתנה לכם-החייבים, הפריווילגיה לבקש חקירת יכולת כאשר באמצעות חקירת יכולת תוכלו לשקף לרשם את מצבכם הכלכלי האמיתי וכך לזכות בצו תשלומים שמתאים למידותיכם.

מה קורה במהלך החקירה?

  • כדי להוכיח את מידת יכולתכם לעמוד בפירעון החוב ולשכנע את רשם ההוצאה לפועל שאתם לא משתמטים מתשלום חובותיכם, תוכלו להעלות טענות הנוגעות למצבכם הכלכלי, הבריאותי והסוציאלי.
  • מאחר שתוכן הטענות המועלות בחקירה עלולות לפגוע בפרטיותכם, יש אפשרות לקיימה באופן פומבי, או בדלתיים סגורות, בהתאם להחלטת רשם ההוצאה לפועל.
  • תוכלו גם, במהלך החקירה, לבקש צו עיכוב הליכים, בכפוף לכך שתעמדו בצו התשלומים שנקבע ע"י רשם ההוצאה לפועל.
  • רשם ההוצאה לפועל רשאי לזמן לחקירת יכולת אתכם, החייבים, וכן עדים הרלוונטיים לתיק. ניתן אף לאכוף התייצבות לחקירה, לתת עדות ולהגיש מסמכים. אם זומנתם לחקירת יכולת אך לא התייצבתם, או התייצבתם מבלי להציג מסמכים נדרשים – רשות ההוצאה לפועל תראה אתכם כמי שמשתמטים משיתוף פעולה עמה. חייב כזה נקרא "בעל יכולת המשתמט מתשלום חובותיו", וניתן להטיל עליו הגבלות שונות.

השלכות חקירת יכולת

רשם ההוצאה לפועל רשאי, לאחר חקירת יכולת, או על סמך תצהיר עם פרטיכם ופרטי הכנסותיכם, או לפי הסדר בכתב ביניכם לבין הזוכה, להורות על תשלום החוב במועד או בפריסת תשלומים שיקבע (למעט פריסת תשלומים של חוב עבר במזונות). לכן, חקירת היכולת היא ההזדמנות שלכם לשכנע את הרשם מהי יכולתכם הכלכלית האמיתית, כך שייקבע עבורכם צו תשלומים שתוכלו לעמוד בו.

אגב, באפשרותכם לבקש, בכל שלב, שינוי הוראת תשלום או שינוי צו תשלומים, אם חל שינוי ביכולת שלכם לפרוע את החוב בתשלומים שנקבעו. זאת למעט תשלום בשיעורים של חוב עבר במזונות – שהוא מקרה יוצא דופן. אבל באופן עקרוני, המערכת מכירה בכך שהחיים דינמיים, וכי לעתים מתרחשים אירועים בלתי צפויים, ואתם בהחלט יכולים לבקש שינוי של הוראות או צו תשלומים, במקרים המצדיקים זאת.

האם תמיד יש חובת התייצבות לחקירת יכולת?

יש מצבים מסוימים שבהם תהיו פטורים מהתייצבות לחקירת יכולת, גם אם נשלחה אליכם אזהרה הדורשת מכם להתייצב. אלו מקרים מאוד ספציפיים, שבהם אי התייצבות ואי פירעון של החוב לא יחשיבו אתכם כ"חייבים המשתמטים מתשלום חובותיהם". למשל, אם מדובר בבקשת ביצוע לפסק דין שאינו כספי או לפסק דין למזונות; אם החייב הוא חברה; אם הגשתם בקשה לצו תשלומים ובקשתכם טרם נדחתה (אם בקשתכם תידחה – תצטרכו להתייצב לחקירת יכולת) ובמספר מקרים נוספים. כלומר, בחלק מהמצבים, גם אם יש לכם פטור מחקירת יכולת – הפטור יהיה זמני בלבד, עד להחלטת הרשם.

בשורה התחתונה, חקירת היכולת, אם ביוזמתכם ואם ביוזמת ההוצאה לפועל, מאפשרת להעריך את יכולתכם לשלם את החוב. זו ההזדמנות שלכם לבקש צו תשלומים שתוכלו לעמוד במועדיו – צו המותאם ליכולתכם האישית, במטרה לאפשר לכם להצליח לשלם את החוב בתשלומים נוחים ולעלות על דרך המלך.

המידע באתר אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי והוא בגדר מידע כללי בלבד.

לתיאום פגישת ייעוץ ללא התחייבות

השאירו את הפרטים שלכם כאן ונחזור אליכם בהקדם

לקוחות ממליצים

דילוג לתוכן