מה הוא חייב מוגבל? ומה אפשר לעשות?

מה הוא חייב מוגבל? ומה אפשר לעשות?

במובן מסוים, מבחינת רשות ההוצאה לפועל, מתחלקים החייבים לשני סוגים: אלה שמסוגלים לשלם את חובם אבל מתחמקים מלעשות זאת, ואלה שיכולתם הכלכלית לא מאפשרת להם לפרוע את החוב. למשל, חייבים שבשל נסיבות שלא תלויות בהם – כמו פיטורים ממקום העבודה – נפגעה יכולתם להתפרנס.

את החייבים מהסוג הראשון – בעלי היכולת הכלכלית לפרוע את חובם – רשות ההוצאה לפועל מתמרצת לשתף עימה פעולה על ידי הטלת הגבלות שונות: סנקציות על חירותם של החייבים וסנקציות כלכליות, שמטרתן "לעודד" אותם לפרוע את חובם.

על החייבים מהסוג השני – אלה שאתרע מזלם ואין להם יכולת כלכלית לשלם את החוב, מכל מיני סיבות – יתכן שלא יהיה זה הוגן להטיל עליהם הגבלות, שהרי לא תמיד הם אשמים במצבם הכלכלי. חייבים שנקלעו למצב כזה, יכולים לבקש מרשם ההוצאה לפועל לבטל את ההגבלות, בהתאם להתנהגותם, אם אינם משתמטים מתשלום החוב במכוון.

הרשם יכול להפעיל שיקול דעת בעניין, כי מטרתו להבטיח את פירעון החוב ולמנוע יצירת חובות נוספים לנושים נוספים. מעבר לכך, במצבים מסוימים, הטלת הגבלות תפגע דווקא ביכולת הפירעון של החייבים ותמנע את שיקומם הכלכלי – מה שיביא בסופו של דבר לכך שלא יהיו מסוגלים לשלם את חובם. תוצאה, שהיא כמובן, מנוגדת לרציונל של הטלת ההגבלות.

לכן, חשוב שתדעו: במצבים מסוימים תוכלו לבקש לבטל הגבלות, אם תצליחו לשכנע את הרשם שאינכם מתחמקים מתשלום החוב, שנקלעתם לנסיבות כלכליות בעל כורחכם, וכי הטלת ההגבלות פוגעת ביכולת הכלכלית שלכם עוד יותר – מה שעלול לסכל את תשלום החוב.

מהצד השני, אם יתברר לרשם שיש לכם יכולת כלכלית להחזיר את החוב אך אתם מתחמקים מתשלום, הוא בהחלט יוכל להחזיר את ההגבלות, כדי לוודא שתפרעו את חובכם.

אילו סוגי הגבלות ישנם?

אפשר להטיל עליכם הגבלה אחת או אפילו יותר. ההגבלות מתחלקות לשתי קטגוריות: הגבלות אישיות והגבלות כלכליות; לכל הגבלה השלכה אחרת.

הגבלות אישיות, שמגבילות את חירות החייב:

  1. עיכוב יציאה מן הארץ. אפשר להטיל אותה כשנראה שהחייב עומד לעזוב את הארץ ולסכל את תשלום חובו.
  2. הגבלה על קבלה או החזקה של דרכון ישראלי או תעודת מעבר, או הארכת תוקפם.
    אם היציאה מישראל דרושה לכם מטעמי בריאות שלכם או של בן משפחה שתלוי בכם – במיוחד אם הנסיעה לא ממומנת על ידכם (כלומר, היא לא פוגעת ביכולתכם הכלכלית) – תוכלו לבקש מהרשם שלא להטיל את ההגבלה.

הגבלות כלכליות, שמטרתן להבטיח את פירעון החוב ולמנוע יצירת חובות נוספים:

  1. הגבלה על שימוש בשיקים ובכרטיסי אשראי. מטרתה למנוע מהחייב ליצור חובות נוספים באופן בלתי אחראי.
  2. הגבלת החייב כלקוח מוגבל מיוחד מול הבנק. החייב לא יוכל למשוך שיקים מחשבונות בנק פעילים שבבעלותו ולא יוכל לפתוח חשבונות חדשים.
  3. הגבלה על שימוש בכרטיס חיוב כמו כרטיסי אשראי, בנקט, וכו'.הגבלה זו תוטל רק אם הרשם שוכנע כי יש סיבה מוצדקת, בהתחשב בפגיעה בחייב ובהליכים אחרים שננקטו לשם גביית החוב,ההגבלה לא תחול על כרטיס חיוב מיידי (דיירקט), או על כרטיס חיוב נטען, שהכסף שנטען בו הוא רק של גמלה, למשל, גמלה מהמוסד לביטוח לאומי, או תשלום אחר שהחוק אוסר לעקל למעט לשם תשלום חוב מזונות.אתם יכולים לבקש לבטל את ההגבלה, אם לדוגמה, החוב שולם במלואו או אם אתם מקיימים הוראות של צו תשלומים או הוראות הסכם בינכם לבין הזוכה לעניין פירעון החוב.
  1. הגבלה של החייב מלייסד תאגיד או מלהיות בעל עניין בתאגיד, במישרין או בעקיפין, גם באמצעות אדם אחר. מה זה אומר? שאי אפשר לפתוח חברה או להיות בעל תפקיד בחברה, לדוגמה, מנכ"ל, דירקטוריון וכו', גם באמצעות אדם אחר.אפשר לנסות לערער על בקשה שנדחתה, לבית המשפט השלום או לבית משפט לענייני משפחה, אם מקור החוב הוא בענייני משפחה.

הוטלה עליי הגבלה. איך מבטלים אותה?

יש כמה מצבים שבהם ניתן לבקש מרשם ההוצאה לפועל לבטל את ההגבלה:

  1. אם פרעתם את החוב, יש לבקש מהרשם לבטל את ההגבלה.
  2. אתם יכולים לבקש מהרשם לבטל את ההגבלה בכפוף למתן ערובה מצידכם. אם הוא ישתכנע שזה מוצדק בנסיבות העניין, בסמכותו לבטל אותה.
  3. אם אתם מקיימים את צו התשלומים או את הוראות ההסכם שלכם מול הזוכה. כלומר, אם אתם עומדים בתשלומים כסדרם, תוכלו לבקש מהרשם לבטל את ההגבלה. רק קחו בחשבון, שהוא יוכל להטילה מחדש, אם יתברר שהפסקתם לקיים את צו התשלומים או את ההסכם שלכם מול הזוכה.

בוטלה ההגבלה! מה עכשיו?

אם בוטלה הגבלה שהוטלה עליכם, לשכת ההוצאה לפועל תיידע את הגורמים הרלוונטיים (למשל, תאגיד בנקאי, משרד התחבורה, רשות האוכלוסין וההגירה ועוד), וכן אתכם ואת הזוכה.

בסופו של דבר, תזכרו שהרעיון הוא לא להעניש אתכם, אלא לוודא שתשלמו את חובכם לזוכה. ככל שתתנהלו באופן תקין ונכון – כך תימנעו מהגבלות לא נעימות, ותוכלו לסיים את תשלום החוב ולהמשיך הלאה בחייכם.

המידע באתר אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי והוא בגדר מידע כללי בלבד.

לתיאום פגישת ייעוץ ללא התחייבות

השאירו את הפרטים שלכם כאן ונחזור אליכם בהקדם

לקוחות ממליצים

דילוג לתוכן