צו עיכוב יציאה מהארץ – באילו מצבים יוטל ואיך מבטלים אותו?

צו עיכוב יציאה מהארץ – באילו מצבים יוטל ואיך מבטלים אותו?

בדומה להליכים אחרים בהוצאה לפועל, גם צו עיכוב יציאה מהארץ לא בא להעניש את החייב. מטרתו לוודא שהחייב לא יצא מהארץ מבלי לפרוע את חובו, באופן שיסכל את גבייתו. במילים אחרות, הרעיון הוא למנוע מהחייב לברוח מהארץ בלי כוונה לחזור אליה – מה שישאיר את הזוכה עם חוב שלא שולם.

בגלל שצו שכזה פוגע בזכויות חוקתיות, כגון: הזכות לחירות, שהן בעלות ערך עליון, הוא לא ניתן כדבר שבשגרה; הוא מוגבל בזמן ויינתן רק לאחר שהרשם ווידא שלא ניתן להשיג את אותה מטרה באמצעים פוגעניים פחות.

מתי ניתן להטיל עליכם עיכוב יציאה מהארץ?

1. צו עיכוב יציאה מהארץ יינתן אם יש לרשם יסוד להניח שאתם, החייבים, עומדים לצאת מהארץ בלי לפרוע את החוב או להבטיח את פירעונו, ובכך לסכל את תשלום החוב.

    • אבל, אם יש לכם צו תשלומים ואתם מקיימים את הוראותיו ומשלמים במועד באופן רציף – בדרך כלל, במצב כזה לא יוטל צו עיכוב יציאה מהארץ, אלא אם נראה שיציאתכם מהארץ עלולה לסכל את ביצוע פסק הדין.
    • ניתן נגדכם צו עיכוב יציאה מהארץ? אם תסרבו להפקיד את הדרכון או את תעודת המסע – אתם מסתכנים במעצר.
    • לרוב, תוקף הצו יהיה למשך שנה, אך הוא יכול להיקבע לתקופה קצרה יותר.
    • הוטל עליי צו עיכוב יציאה מהארץ, האם אפשר לבטלו? בהחלט. אם תצליחו לשכנע את הרשם שיש לכם סיבה מוצדקת ליציאה מהארץ, הוא יכול לבטלו. אחת האפשרויות היא שהוא יאשר לכם לצאת מהארץ, בכפוף לערבים ו/או מתן ערובה, שתבטיח שתחזרו כדי לפרוע את החוב.

2. לפעמים עיכוב יציאה מהארץ ניתן כסנקציה שנועדה לתמרץ אתכם ולהפעיל עליכם לחץ להסדיר את חובכם – אפילו אם אין חשש בפועל שתברחו מישראל מבלי לשוב.

    • איך זה בא לידי ביטוי? למשל, ניתן להגביל אתכם מלקבל או להחזיק דרכון ישראלי או תעודת מעבר או להאריך את תוקפם. בכל מקרה, הרשם ישקול את הפגיעה בכם ואת ההליכים שננקטו נגדכם עד כה בתיק, את ההתנהלות שלכם – למשל, אם אתם בעלי יכולת המשתמטים מתשלום חובותיכם, ופרמטרים נוספים.
    • הוטל עליי צו עיכוב יציאה מהארץ לפי סעיף 2. האם אפשר לבטל?

ביטול ההגבלה ייעשה במקרים הבאים:

באופן כללי, חשוב לדעת, שאם היציאה מישראל דרושה לכם מסיבות בריאותיות שלכם או של בן משפחה התלוי בכם – הרשם עשוי שלא להטיל את הצו.

3. עיכוב יציאה מהארץ במסגרת איחוד תיקים – אם אושרה בקשה לאיחוד תיקים שהגשתם, אחת ההשלכות המידיות היא שיינתן נגדכם צו עיכוב יציאה מהארץ. אלא אם מתקיימים אחד המקרים הבאים – שבהם לא יינתן צו:

    • שילמתם את החובות בתיקים שלכם;
    • כל הזוכים הסכימו לכך שלא יינתן צו;
    • נדחתה הבקשה שלכם לאיחוד;
    • צו האיחוד בוטל.

בנוסף לאלו, נשמר לרשם שיקול הדעת לא לתת צו עיכוב יציאה או לבטל צו לאחר שניתן, אם יש סיבות מיוחדות. מהצד השני, הוא גם יכול כן לתת צו עיכוב יציאה מחדש – אם השתנו הנסיבות, או אם לא קיימתם את התנאים שהוצבו לכם. כלומר, שיקול הדעת של הרשם הוא גמיש, וככל שתעמדו בתשלומים ותשתפו פעולה עם הרשות, כך יקטנו הסיכויים לחשש שאתם מתכננים לברוח מהארץ ולהשאיר את החוב מאחור – ולא תהיה סיבה להוציא נגדכם צו עיכוב יציאה מהארץ.

4. עיכוב יציאה מהארץ במסגרת הגבלות של חייב מוגבל באמצעים – אם הכריזו עליכם כעל חייבים מוגבלים באמצעים, רשאי הרשם, במצב כזה, להטיל עליכם הגבלות שונות. כגון, הגבלה על יציאתכם מהארץ.

הסיבה: אם כבר כעת אתם מוגבלים באמצעים, ההוצאה לפועל תרצה להבטיח את פירעון החוב ולמנוע את האפשרות שתצרו חובות נוספים:

גם כאן, יכול הרשם להסיר את ההגבלות אם ימצא סיבות מיוחדות לכך.

איך אדע אם הוציאו נגדי צו עיכוב יציאה מהארץ?

אתם יכולים לברר ברשות האוכלוסין, אם הוצא צו עיכוב יציאה מהארץ נגדכם או נגד ילדיכם הקטינים.

זהו בירור כללי, גם בנוגע לצווים שניתנו בהוצאה לפועל וגם לצווים שניתנו על ידי בתי משפט או בתי דין. איך בודקים?

  • לרשות האוכלוסין מענה טלפוני ממוחשב שזמין 24 שעות ביממה – מספרו: 3450*
  • אפשר לבדוק גם דרך אתר האינטרנט של רשות האוכלוסין, באמצעות רישום למערכת ההזדהות הממשלתית. בדרך זו תוכלו לקבל מידע עבורכם בלבד.

איך מערערים על צו עיכוב יציאה מהארץ?

הזכות לערער משתנה בהתאם לנסיבות שבהן הוצא הצו.

יש כמה דרכים לפעול לצורך ביטול הצו, או ערעור עליו. בחלק מהמקרים הזכות לערעור היא אוטומטית, למשל, כאשר מדובר בתיק שקשור לענייני משפחה. במקרים אחרים יש לבקש רשות לערער מבית משפט השלום, כך שאם תתקבל הבקשה ותינתן רשות לערער, ניתן יהיה להגיש את הערעור עצמו. לדוגמה, ערעור על צו עיכוב יציאה מהארץ נגד חייב בהוצאה לפועל המבקש איחוד תיקים כאשר מדובר בתיק שאינו בענייני משפחה.

שימו לב, אם הוצא נגדכם צו עיכוב יציאה מהארץ ואתם מגישים ערעור (או בקשת רשות לערער) על הצו, הגשת ערעור אינה מעכבת את הליכי ההוצאה לפועל באופן אוטומטי ואתם מנועים מלצאת מהארץ למרות הגשת הערעור או הבקשה לערער.

אבל, אם אתם מעוניינים לעכב את הליכי ההוצאה לפועל עד לסיום הדיון בערעור, אתם צריכים להגיש בקשה לעיכוב הליכים. בקשה זו ניתן להגיש לרשם ההוצאה לפועל או לבית המשפט שאליו מוגש הערעור.

המידע באתר אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי והוא בגדר מידע כללי בלבד.

לתיאום פגישת ייעוץ ללא התחייבות

השאירו את הפרטים שלכם כאן ונחזור אליכם בהקדם

לקוחות ממליצים

דילוג לתוכן