קיבלתם הודעה על עיקול מיטלטלין? אלו זכויותיכם

קיבלתם הודעה על עיקול מיטלטלין? אלו זכויותיכם

עד כמה שיזה יישמע מפתיע, צו עיקול מיטלטלין לא בא להעניש אתכם. כלומר, מדובר מן הסתם בהליך לא סימפטי, אך מטרתו להגביל את השימוש שלכם ברכושכם – כדי למנוע מכם להבריח נכסים שעשויים לגרום לסיכול פירעון החוב. שהרי, בסופו של יום, אם לא תשלמו את חובכם – ניתן יהיה לממש את אותם נכסים ולפרוע את החוב בכספים שיתקבלו ממכירתם.

אולם, מבחינתכם, כמובן, זו פעולה קשה שפוגעת בזכויותיכם הקנייניות. יש לה אפקט מרתיע כשלעצמו גם משום שהיא כרוכה בכניסה לביתכם הפרטי ובהוצאת נכסיכם, לעתים אף בנוכחות בני משפחה ומכרים.

חשוב שתדעו, ישנה רשימה מוגדרת של סוגי מיטלטלין האסורים לעיקול – גם אם ניתן לנקוט הליכים נגדכם. הסיבה פשוטה: הרציונל הוא מניעת הברחת נכסים כאמור, אבל לא במחיר של השארתכם חסרי כל.

הרשימה הבאה יוצרת איזון בין זכויות הזוכה לגבות את חובו, לבין זכויותיכם.

בין הנכסים הפטורים מעיקול בהליכי הוצאה לפועל:

  1. צרכי אוכל ומחייה לכם ולבני משפחה הגרים עמכם, לתקופה של שלושים יום.
  2. צרכים חיוניים לכם ולבני משפחה הגרים עמכם – כגון בגדים, כלי מיטה, תרופות, ציוד רפואי, כלי מטבח, כלי אוכל וכלי בית אחרים.
  3. תשמישי קדושה הדרושים לכם ולבני משפחה הגרים עמכם.
  4. כלים, מכשירים, מכונות ומיטלטלין אחרים כמו כלי רכב או בעלי חיים, שבלעדיהם לא תוכלו להתפרנס.
  5. אם אתם מוכרים כנכים – כלים, מכשירים, מכונות ומיטלטלין אחרים כמו כלי רכב או בעלי חיים, השייכים לכם ונחוצים לכם לשימושכם האישי בשל נכותכם.

בנוסף לכך, רשם ההוצאה לפועל יכול לקבוע שלא יעוקלו מיטלטלין מסוימים, אם התמורה הצפויה ממכירתם לא מצדיקה את הפגיעה החמורה שתיגרם עקב עיקולם.

יש היבטים נוספים להליך העיקול: למשל, מאחר שהוא גורר עלויות גבוהות יחסית, בנוסף לפגיעה הקשה בחייב – הליך שכזה יבוצע רק בתנאים מסוימים. למשל, הרשם עשוי להעדיף לעקל נכס עסקי של החייב, כדי לצמצם את הפגיעה בחייב ובמשפחתו בכניסה לביתו ובתפיסת נכסיו האישיים. דוגמה נוספת היא עיקול של נכסים אישיים רק במקרה שהם בעלי שווי כספי רב וקיים חשש שהחייב יעלים אותם. הרצון להגביל עיקולים למצבים מסוימים בלבד, בא לידי ביטוי גם בקביעת המועד שממנו ואילך ניתן לנקוט את ההליך (ואילו מוקדם ממנו, לא ניתן) ובקביעת שווי מינימלי של חוב שבעדו אפשר לבקש ביצוע עיקול (ומתחת לשווי זה, לא ניתן).

מעשית, מה עליי לדעת על הליך העיקול?

  1. עיקול המיטלטלין נעשה בשני שלבים: שלב ראשון של עיקול ברישום שעיקרו אזהרה לחייב, ושלב שני של מכירה ומימוש.
  2. צו העיקול מפרט את המיטלטלין שיש לעקל, והוא יכול להינתן גם על כל המיטלטלין שלכם, בתנאי שאינם מנויים על הרשימה שלמעלה. העיקול יכול להתבצע גם על ידי רישום, למשל, במקרה של כלי רכב.
  3. עיקול הוא הליך שמונע מכם את האפשרות להעביר בעלות בנכס או למכור אותו.
  4. הרשם החליט על ביצוע עיקול? אלו המצבים שבהם תוכלו לבקש לבטלו:
    • אם שילמתם את החוב – תוכלו, לאחר התשלום, להגיש בקשה לביטול עיקול המיטלטלין.
    • כמו כן, אם מדובר בנכסים החשובים או חיוניים לכם או למשפחתכם, תוכלו להגיש בקשה לביטול העיקול, עוד לפני ששילמתם את החוב.
    • בדומה, אם המיטלטלין דרושים לכם לפירעון החוב, כגון רכב המשמש אתכם לפרנסה (למשל, אם אתם עובדים כנהגים, או במקרה של מכונה המשמשת אתכם לפרנסתכם) – גם כאן תוכלו להגיש בקשה לביטול העיקול, טרם שולם החוב. שהרי, אין כל היגיון בפגיעה ביכולת הפרנסה שלכם – מה שבסופו של דבר אף יסכל את פירעון החוב.
המידע באתר אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי והוא בגדר מידע כללי בלבד.

לתיאום פגישת ייעוץ ללא התחייבות

השאירו את הפרטים שלכם כאן ונחזור אליכם בהקדם

לקוחות ממליצים

דילוג לתוכן